Härliga advent!

Jag minns när kyrkan hemma i Trönö brann på senhösten för tolv år sedan. Eftersom kyrkan låg på en kulle mitt i byn blev brasan mäktig och lyste upp natthimlen. Tornspiran rasade ner över kyrkogården och brandkåren stod ganska handfallen. Morgonen därpå stod bara tegelväggarna på den hundraåriga kyrkan kvar och byborna stod på kyrkbacken och grät.
Julen kom och vit rimfrost fick ruinen att se ut som ett bränt pepparkakshus med kristyr på toppen.
Som tur är finns det en riktigt fin medeltidskyrka en kilometer bort, som vanligtvis endast hålls öppen om somrarna eftersom det inte finns någon värme där. Men det här året hölls en makalöst fin högmässa i den här kyrkan och nästan hela byn kom dit. Det var snö och 10 minusgrader. Vid den granrisklädda kyrktrappan fick besökarna het glögg och inne i kyrkan brann ljus i bänkraderna. Vi sjöng julsånger och värmen steg sakta.
Det är nog mitt finaste adventsminne någonsin.
Vintersol över Trönö, där den återuppbyggda nya kyrkan syns till vänster. Foto: Ida Frid
Jag gillar alla sätt att fira advent på. Glöggfest där gästerna får förse sig med glögg, lussekatter och pepparkakor i köket för att sedan mingla runt lite är en klassiker. Ingen vet hur mycket pepparkakor barnen stoppat i sig efteråt. Jag gissar på minst 50 stycken!
Men att vara ute i rimfrosten är magiskt! Brinnande eldkorgar, knäckäpplen, bjällerklang och glögg...
Har du en egen trädgård, flytta ut glöggkalaset! Jo, gör det! Har du ett växthus, din lyckans ost, måste du bara tända ljus där och bjuda på något varmt. Jag vill vara med!
För lite praktiska tips, kika här!
Ha det så mysigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0